Mexico

Mexico kort

Wist U dat we in Mexico .........

Onderstaande route hebben afgelegd?

40 minuten op een boot, 1 ½ uur in een taxi, ruim 10 uur in een collectivo (gedeeld minibusje) en 31 ½ uur in de bus hebben doorgebracht? en al

377 foto’s en 46 minuten video-opnames hebben gemaakt?

Geplaatst door sjoque 11:25 Gearchiveerd in Mexico Reacties (1)

San Cristobal de las Casas

rain 10 °C
Bekijk van A tot Z op sjoque's reiskaart.

We dachten toch even dat Mexico een lekker warm land zou zijn! Niets is minder waar. We zitten In San Cristobal de las Casas, in de provincie Chiapas. Kou, regen en temperaturen van rond de 10 graden.
San Cristobal is een Spaans koloniale stad, gelegen op ruim 2100 meter. Het is een schilderachtig stadje met oude gebouwen en straatjes. Het gezellige centrum heeft veel pleintjes en talloze kerkjes. Op het plein voor de kathedraal wordt dagelijks een markt gehouden. Hier verkopen de bewoners van de omliggende bergdorpen hun kleurrijke handelswaar.
Woensdag zijn we twee van deze bergdorpen gaan bezoeken, San Juan Chamula en San Lorenzo Zinacantan. Hier leven, wonen en kleden de inwoners zich nog naar de oude Maya tradities. Hun geloof is een mix van het katholieke en van de Maya religie. In een kerk hadden we het geluk een plechtigheid bij te mogen wonen. Er werd een vrouw van haar ziekte genezen door een kip en een flesje Coca Cola te offeren. Voor ons een bizarre ervaring maar zij geloven er stellig in!

We hopen de kou achter ons te laten en gaan naar Guatemala.

Geplaatst door sjoque 11:23 Gearchiveerd in Mexico Reacties (0)

Palenque

Bekijk van A tot Z op sjoque's reiskaart.

We hebben kaartjes voor de bus van 08.30 uur naar Palenque. Het blijkt een lange zit te zijn. Drie stops onderweg, de eerste in Campeche. De wegen worden smaller naarmate de tijd verstrijkt. Halverwege de rit slaat het weer om en gaat het flink regenen. Het regent ook bij onze plaatsen in de bus en dus vluchten we naar andere stoelen. De chauffeur heeft een pittig tempo en om 17.00 uur zijn we in Palenque. Hier nemen we een taxi naar een buurtschap, halverwege de weg naar de ruïnes. Hier is het leven relaxed en het eten goed. De naam hiervan is El Panchan. De volgende morgen, één uur te vroeg, gaan we met een collectivo naar de ruïnes. We kunnen echter pas om 08.00 uur naar binnen. We zijn als eerste in het park, nog voor de touringcars arriveren. We bezoeken de ruïnes voor ongeveer 2 uur. Deze Mayastad ligt in het regenwoud en is gedeeltelijk ontdaan van de overwoekerende begroeiing. Door zijn ligging in de jungle, met het hierdoor gedimde licht, weer compleet anders dan de voorgaande Mayasteden. ’s Middags bezoeken we Palenque stad en doen wat inkopen voor de tocht naar Flores in Guatemala. Deze avontuurlijke tocht begint ’s morgens om 06.30 uur in El Panchan . Met een minibusje rijden we in 4 uur naar de rivier, de Rio Usumacinta, wat de grens met Guatemala is. Bij het plaatsje Corozal krijgen we een Mexicaanse stempel in het paspoort en na 40 minuten varen krijgen we in Bethel een stempel voor Guatemala. Het is dan nog 5 uur hobbelen, in een gammele bus, voor we op het eiland Flores zijn.

Geplaatst door sjoque 15:05 Gearchiveerd in Mexico Reacties (0)

Merida, Chichen Itza en Uxmal

Merida:
We zijn aangekomen in Merida. Onderweg is ons opgevallen dat, tot nu toe, de wegen verrassend goed zijn en dat de omgeving erg groen is. Merida is een leuke oude koloniale stad met veel pleintjes omgeven door oude gebouwen. De mensen zijn erg vriendelijk en willen je overal mee helpen. Vooral ’s avonds is het op het Plaza Grande een drukte van belang. In het weekend is het feest en worden de terrassen uitgebreid tot op straat. De hoofdstraten, rond het plein, worden ’s avonds ook afgesloten voor het verkeer. Een erg gezellige plek met salsabandjes en veel eetstalletjes. Ook hebben we nog twee dagtochten gemaakt. Eén naar Chichen Itza en één naar Uxmal. Hiervoor hebben we gebruik gemaakt van het openbaar vervoer. Het systeem is hier zeer uitgebreid en kaartjes zijn eenvoudig te boeken.

Chichen Itza:
Ruim 2,5 uur ten zuidoosten van Merida, ligt Chichen Itza. Dit complex is pas verkozen tot één van de 7 wereldwonderen en dat is niet voor niets! De eerste aanblik is een groot grasveld met hierop een gigantisch grote piramide. Dit indrukwekkende bouwwerk heeft (steile) trappen aan alle vier de kanten. Helaas mogen deze tegenwoordig niet meer beklommen worden. ’s Middags, na een tropische regenbui van 1½ uur, bezoeken we nog de balspelbaan en wat andere ruïnes. Erg imposant allemaal en alweer een wel bestede dag!

Uxmal:
Zo’n 75 kilometer ten zuiden van Merida ligt Uxmal. In tegenstelling tot Chichen Itza ligt Uxmal in een heuvelachtige omgeving. Het complex, in Mayastijl, is rijkelijk versierd en gedecoreerd. Naar ons idee bevindt het zich ook nog in een betere staat. De gebouwen waren te bezoeken en zelfs de grote piramide mocht beklommen worden, Van bovenaf had je een geweldig uitzicht over de streek en het complex. We waren erg onder de indruk en wat ons betreft is dit een echte aanrader!

Morgen vertrekken we naar Palenque. Een busrit van zo’n 8 uur. Maar dit is Mexico en hier zijn de bustijden wat flexibeler! In Palenque verwachten we nog meer muggen en nog meer ruïnes. Dit keer in een jungleachtige omgeving. Hierover later meer.

Adios.

Geplaatst door sjoque 17:42 Gearchiveerd in Mexico Reacties (0)

Dagje Tulum

Bekijk van A tot Z op sjoque's reiskaart.

Omdat niks doen ook maar niks is, zijn we een dagje naar Tulum geweest. Dit is een oude Mayastad die zo’n 65 kilometer ten zuiden van Playa del Carmen, aan de Caribische kust, ligt. Het kost slechts 1 uur, met de lokale ADO bus, om er te komen. In deze stad staan veel tempels en de hele stad is ommuurd. De ruimte tussen de verschillende gebouwen is erg groen en lijkt wel op een aangelegd park. Een mooi complex en we hopen dat dit een mooie opwarmer (>35 graden) was voor wat nog komen gaat!

Geplaatst door sjoque 10:09 Gearchiveerd in Mexico Reacties (0)