Inca-trail

rain 15 °C
Bekijk van A tot Z op sjoque's reiskaart.

Deze 4-daagse wandeling, met een lengte van 45 kilometer, moet ons uiteindelijk de 4e dag doen aankomen in de verloren Incastad: Machu Picchu.

Dag 1: ’s Ochtends om 05.20 uur worden we opgehaald in ons hostel. Na een rondje door de stad om nog 14 andere wandelaars op te halen zijn we compleet om te vertrekken naar het dorpje Chilca, Piscakucho. Dit is km 82. Het begin van onze trail. Na de registratieformaliteiten begint het al meteen met een klim naar de eerste Inca-site, Llactapata. Een paar uur klimmen later komen we aan op onze lunchplek waar het eten al bijna klaar staat. Na de lunch nog wat doorklimmen tot onze kampeerplek op 3000 meter. Hier staan de tenten voor vannacht al klaar. Totaal vandaag 12 kilometer, voornamelijk Incavlak (mag je zelf een invulling aan geven!).

Dag 2: Om 05.40 uur worden we gewekt met een kopje thee in de tent. Het ontbijt is om 06.00 uur en vandaag staat de Death Woman’s Pass op het programma. Volgens velen zou dit de zwaarste dag moeten gaan worden. Het is namelijk 5 uur klimmen van 3000 naar 4215 meter. 2 uur voor we de top bereiken krijgen we nog wat coca-thee en broodjes. De lunch is pas bij aankomst in het kamp. Wij komen om 14.00 uur in het kamp aan en zijn hiermee zeker niet de laatste! Het was zwaar om na bijna 5 uur klimmen ook nog eens 2 uur af te moeten dalen via Inca-trappen. Na een heerlijke lunch mochten we uitrusten. Om 17.00 uur konden we genieten van popcorn, koekjes en drankjes bijna direct gevolgd door het drie-gangendiner. Erg knap wat die koks presteren met hun primitieve middelen! Totaal vandaag 12 kilometer.

Dag 3: Om 05.20 uur worden we weer gewekt met een kopje thee in de tent. Dit zou de dag van de mooie uitzichten moeten gaan worden. Helaas dacht het weer hier anders over! Na twee dagen met slechts geringe regenval lijkt het vandaag helemaal mis te zijn. Het begint met 2 uur klimmen in de regen en een bezoek aan een Inca ruïne. Hierna 1 uur doorklimmen naar de eerste pas op 4000 meter. Dan is het afdalen. Allemaal trappen, schots en scheef. Helaas is het zicht beroerd en wisselen mist en regen elkaar af. In het dal aangekomen hebben we een vroege lunch. Na de lunch is het weer klimmen, gelukkig niet meer zo steil! Het kost ons bijna een uur tot aan de volgende Inca ruïne, net over de volgende pas. Hierna is het alleen nog maar afdalen over de ondertussen bekende trappen en steile paden. Even voor 16.00 uur zijn we in het kamp en dik tevreden dat we deze dag, de “Gringo-killer” genoemd, ook weer overleeft hebben. Totaal vandaag 15 kilometer.

Dag 4: Om 03.45 uur worden we gewekt. Helaas geen tijd voor thee in de tent. Snel eten want de porters en koks inclusief tenten en eetgerei moeten de vroege trein in Agua Calientes halen. Dus alles moet na het ontbijt op een drafje naar beneden gebracht worden. Voor ons is het na het ontbijt nog 1 uur lopen naar de Sungate. En tja, daar sta je dan….. ineens na 3 dagen wandelen en afzien, oog in oog met het langzaam uit de mist zichtbaar wordende Machu Picchu. De zon doet de mist langzaam verdwijnen en zo wordt de omvang van het complex en z’n adembenemende ligging steeds duidelijker. In ruim een uur wandelen we naar het complex toe waar we nog een uitgebreide rondleiding krijgen. Als we richting de bus naar Agua Calientes gaan verdwijnt ook de zon en gaat het weer regenen. We hebben dus een prachtige finale gehad! Nadat we geluncht hebben in Agua Calientes stappen we op de trein die ons in 4 ½ uur naar Cusco brengt. Totaal vandaag 6 kilometer.

Geplaatst door sjoque 16:09 Gearchiveerd in Peru Reacties (0)

Cusco

rain 12 °C
Bekijk van A tot Z op sjoque's reiskaart.

Ons startpunt voor de Inca-trail. Om aan te tonen dat je gewent bent aan de hoogte, moet je 2 dagen voor het begin van de trail verschijnen bij het bureau waar je geboekt hebt. Deze dagen geven ons mooi de gelegenheid om de stad te verkennen. De stad Cusco, eens het hart van het machtige Incarijk staat bekend om zijn unieke combinatie van koloniale pracht gebouwd op de stevige Incafundering. Omdat deze stad leeft van toerisme, zijn er veel cafés, restaurants, hostels, reisbureau’s, souvenirshops en toeristen en hangt er een gezellige sfeer. We hebben hier op een ontspannen manier, met lekker eten, naar de trek toegeleefd!

Geplaatst door sjoque 16:08 Gearchiveerd in Peru Reacties (0)

Huaraz

Bekijk van A tot Z op sjoque's reiskaart.

De plaats Huaraz ligt in de Cordillera Blanca. Dit is een berggebied met 22 toppen van boven de 6000 meter. Vanaf het dakterras van ons hostel hebben we een schitterend uitzicht op enkele van deze besneeuwde bergtoppen. Een prima plek om oud- en nieuw door te brengen! We boeken hier nog twee dagexcursies naar het National Park Huascarán, de één naar Laguna 69 en de andere naar Lake Churup.

Dit bleken achteraf twee redelijk zware wandelingen te zijn. De eerste wandeling begint op 3700 meter en eindigt op 4350 meter bij het prachtig blauwe gletsjermeer Laguna 69. De totale wandeling zal ongeveer 16 kilometer zijn geweest. Na deze inspannende dag was de volgende dag Lake Churup aan de beurt. Deze wandeling begint bij het bergdorp Pisac. Op de onverharde weg hiernaartoe moeten we de nodige honden, schapen, geiten, ezels en koeien ontwijken. De wandeling begint met een pittige klim die maar door lijkt te gaan. Omdat we een rotspartij moeten passeren wordt wandelen ineens klimmen. Met behulp van klimtuig, touwen en onze ervaren gids brengen we ook dit, in een hagelbui, tot een goed einde. We lunchen met uitzicht op het Lake Churup en gaan afdalen vanaf 4550 meter. We hopen met deze ervaringen in de benen, de Inca-trail aan te kunnen!

Om de vorige busreis van 47 uur maar gauw te vergeten hebben we besloten te vliegen van Lima naar Cusco. We nemen een nachtbus, slechts 8 uur, naar Lima en vliegen daarna in één uur (i.p.v. 19 uur bus) door naar Cusco.

Geplaatst door sjoque 16:03 Gearchiveerd in Peru Reacties (0)

Ecuador kort

Wist U dat we in Ecuador....

Onderstaande route hebben afgelegd?

2 uur in een taxi,
2 uur op een fiets,
5 ¼ uur in een collectivo,
5 ¾ uur in een vliegtuig,
6 uur in/op een trein,
39 uur op een boot (alleen de vaartijd) en
40 ½ uur in de bus hebben doorgebracht?

5915 kilometer hebben afgelegd?

1761 foto’s en 147 minuten video-opnames hebben gemaakt?

We nemen het er even van en wensen iedereen een gezellig uiteinde en een goed begin voor 2008!
Tot volgend jaar!

Geplaatst door sjoque 13:24 Gearchiveerd in Ecuador Reacties (0)

Cuenca

Bekijk van A tot Z op sjoque's reiskaart.

De kerstdagen hebben we doorgebracht in Cuenca. We wilden hier namelijk de kerstprocessies bijwonen. Aan deze processie, gehouden op 24 december, doen jaarlijks ruim 20.000 mensen mee en er staan misschien wel 10 x zoveel toeschouwers, vanuit heel Ecuador, langs de route. De processie met vele verklede kinderen en praalwagens was erg feestelijk.

1e Kerstdag hebben we een bezoek gebracht het Nationaal Park el Cajas. Dit park, zo’n 30 kilometer buiten de stad, is een heerlijke plek om te wandelen. Er zijn verschillende routes in en door het park en langs de vele meren. Het park heeft een ligging tussen de 3100 en de 4200 meter. Voor ons was dit de eerste oefening met het wandelen op hoogte. Het moet wel want de Inca-trail komt nu snel dichterbij!
Bij terugkomst in Cuenca viel ons op dat bijna overal de rolluiken dicht waren. Ons kerstdiner hebben we, na lang zoeken, genuttigd in een bedenkelijk kroegje. Dit was de enige gelegenheid waar we nog wat te eten konden krijgen, over de kwaliteit zwijgen we maar even!

2e Kerstdag, Op deze dag zijn we begonnen aan de reismarathon naar Huaraz, Peru. Vooraf wisten we dat het minimaal 26 uur buszitten zou betekenen. Vanaf Cuenca zijn we met de bus naar Loja gegaan. De eerste 5 uur zit er dan al op. Helaas voor ons was de bus naar Piura 10 minuten geleden vertrokken. De enige optie was om 11 uur lang geduld te hebben tot de volgende bus zou vertrekken. Om 23.00 uur gaat de bus eindelijk op weg naar de grens met Peru en dan door naar Piura. Aangekomen in Piura, om 07.30 uur, hoeven we slechts 2 uur te wachten op de volgende bus naar Trujillo. Hier komen we om 16.00 uur aan en we kopen direct een kaartje voor de laatste etappe naar Huaraz. Deze bus vertrekt om 21.00 uur. Tijdens het laatste stuk hebben we eindelijk een echt luxe bus met beenruimte. Al met al komen we ’s ochtends om 06.00 uur, gesloopt door de reis, aan in Huaraz. We zijn dan in totaal 47 uur onderweg geweest!

Geplaatst door sjoque 13:20 Gearchiveerd in Ecuador Reacties (0)

(Berichten 26 - 30 uit 68) « Pagina 1 2 3 4 5 [6] 7 8 9 10 .. »