La Paz

rain 12 °C
Bekijk van A tot Z op sjoque's reiskaart.

Op slechts 3 ½ uur rijden van Copacabana, ligt La Paz. Deze hoogste hoofdstad ter wereld is trapsgewijs gebouwd (3200 tot 4000 meter) en ingebed in een gigantische canyon. De stad wordt omringd door honderden besneeuwde toppen van meer dan 5000 meter. Een adembenemend gezicht als je de stad binnen komt rijden! Ons hostal lag erg centraal in het centrum. Met uitzicht op de prachtige San Fransisco kerk en op steenworp afstand van de Heksenmarkt. Op deze markt worden alle mogelijke kruiden, magische stenen, geheimzinnige drankjes en lama foetussen verkocht als remedie tegen verschillende kwalen. Er lopen ook waarzeggers rond.

Een andere reden om La Paz te bezoeken is het feit dat hier de “World Most Dangerous Road” ligt. Verschillende touroperators bieden mountainbiketours over deze weg aan. Wij hebben onze trip geboekt bij “Downhill Madness” (de naam zegt al genoeg!). De route begint op ¾ kwartier rijden ten noordoosten van La Paz op een hoogte van 4640 meter. Hier krijgen we onze fietsen en helmen en doen onze beschermende kleding aan. De fietsen zien er fantastisch uit, met zowel voor- als achtervering en schijfremmen. Na een uitgebreide briefing gaat het eerste stuk over “superfast asfalt”. Hier kunnen we even wennen aan de fietsen voordat het echte werk begint. Ondertussen is het ook flink gaan regenen. Na nog een technische controle gaan we echt van start: The Death Road. Deze weg heeft zijn naam te danken aan het feit dat er jaarlijks gemiddeld 100 doden vielen door roekeloos en machogedrag van chauffeurs. Deze gravelweg is op verschillende plekken slechts 3 meter breed en passeren is dus onmogelijk. Tel daarbij op het feit dat naast de weg afgronden van honderden meters diep zijn en je kunt je er wat bij voorstellen. Dit was ook nog eens de hoofdweg voor al het vrachtverkeer van- en naar het noorden!
Het gravelstuk was erg gaaf om te doen. Je rijdt door riviertjes en onder watervallen door. De rotsblokken en kuilen in het gravelpad gaan als gesneden koek onder de geveerde wielen door. Na 3345 meter te zijn afgedaald, over een lengte van 64 kilometer, komen we aan in het plaatsje Yolosa. Dit is het eindpunt van de trip. Gelukkig hebben we nog de gelegenheid om te douchen want ondertussen zijn we doorweekt (zowel van de regen als van de modder). Na een late lunch keren we terug naar La Paz. We kunnen terugkijken op een zeer geslaagde dag en we krijgen nog een T-shirt met de tekst: Death Road Survivor, als aandenken.
Sinds de nieuwe weg is aangelegd rijdt er weinig verkeer meer over de Death Road. Naar ons idee is het een verschrikkelijk leuke downhill, maar niet meer de gevaarlijkste weg ter wereld. De touroperators zullen dit niet graag toegeven!

Geplaatst door sjoque 13:31 Gearchiveerd in Bolivia Reacties (0)

Copacabana

Bekijk van A tot Z op sjoque's reiskaart.

Nee, niet het bekende strand in Rio de Janeiro. We zitten in een klein stadje aan de Boliviaanse kant van het Titicacameer. Van hieruit hebben we een dagtocht gemaakt naar het eiland van de zon. ’s Ochtends werden we in een ietwat overbevolkt bootje in 3 uur naar het eiland gebracht. Hier hebben we een bezoek gebracht aan enkele Inca-ruïnes en wat gewandeld over het eiland, De dag begon somber en regenachtig maar in de loop van de dag maakte het eiland zijn naam toch waar.

In het stadje zelf hebben we nog de kathedraal bezocht. Hier vielen we met onze neus in de boter want er was net een priester auto’s aan het zegenen. De met bloemen versierde auto’s werden met weiwater en bier besprenkeld. Een feestelijke gebeurtenis compleet met vuurwerk. De chauffeurs zelf hebben blijkbaar niet zo veel vertrouwen in hun eigen rijkunsten en zoeken hulp van boven!

Geplaatst door sjoque 13:27 Gearchiveerd in Bolivia Reacties (0)

Peru kort

Wist U dat we in Peru....

Onderstaande route hebben afgelegd?

¼ uur in een tuk-tuk,
1 uur in een vliegtuig,
4 ½ uur in een trein,
5 ½ uur op een boot,
10 ¾ uur in een taxi en,
60 ¾ uur in de bus hebben doorgebracht?

4105 kilometer hebben afgelegd?

1067 foto’s en 72 minuten video-opnames hebben gemaakt?

Geplaatst door sjoque 13:05 Gearchiveerd in Peru Reacties (0)

Puno

Bekijk van A tot Z op sjoque's reiskaart.

Op de weg van Arequipa naar Puno kregen we even het idee dat we op wintersportvakantie waren. In een sneeuwbui kwam onze bus vast te zitten. Gelukkig niet voor lang, maar dit hadden we deze reis nog niet eerder meegemaakt. In Puno aangekomen hebben we direct een tour voor de volgende dag geboekt naar de drijvende eilanden en het eiland Taquille. Puno ligt aan de Peruaanse kant van het Titicaca-meer. Dit meer ligt op 3815 meter hoogte en is hiermee het grootste meer van Zuid-Amerika en het hoogst bevaarbare meer ter wereld. Door de hoge ligging en de meestal wolkenloze hemel, heeft het meer een prachtig blauwe kleur.
In het meer liggen diverse eilanden. De beroemdste zijn de ongeveer 40 drijvende rieteilanden met de naam Uros. De bewoners van deze eilanden zijn erg creatief met riet. Niet alleen hun eilanden maar ook hun huizen en boten zijn van riet. Na een tweetal eilanden bezocht te hebben zijn we doorgevaren naar het eiland Taquille. Op dit eiland zijn geen vervoersmiddelen aanwezig. Het lijkt alsof je een stap terug in de tijd doet. Mannen en vrouwen lopen allemaal rond in klederdracht en ze wonen in lemen huisjes. De lunch, bij een lokale familie, gaf ons een kijkje in hun leven.

Geplaatst door sjoque 13:02 Gearchiveerd in Peru Reacties (0)

Arequipa

Bekijk van A tot Z op sjoque's reiskaart.

Na nog een dagje bijkomen in Cusco, zijn we met de nachtbus doorgegaan naar Arequipa, waar we ’s ochtends vroeg aankomen. We vinden al snel een hostal en een paar uur later gaan we op zoek naar de attractie van Arequipa: het klooster Santa Catalina. Dit klooster werd in 1580 gesticht door een rijke weduwe en dit is een echte stad binnen de stad, met straten, pleintjes en overdekte wandelgangen. Het geheel is ommuurd door een “stadswal”, waardoor het de allure van een fort krijgt. Vandaag de dag leven er nog een handjevol zusters in een klein afgesloten gedeelte. We hebben hier ruim 3 uur rondgedwaald en het zeer naar onze zin gehad!

Ruim 200 kilometer ten noorden van Arequipa ligt de Colca Canyon. De op één na diepste canyon ter wereld. Op zijn diepste punt meet hij 3191 meter. We bezoeken hier enkele dorpjes en maken wat wandelingen in de canyon. De volgende morgen komt de eigenlijke reden van het bezoek aan deze canyon. Vanuit Chivay, waar we overnacht hebben, gaan we ’s ochtends vroeg onderweg naar Cruz del Condor. De uitgelezen plaats om condors te kunnen zien. Deze heilige vogels van de Andes kunnen een spanwijdte van ruim 3 meter bereiken. Het was dan ook een fantastisch gezicht om een paar van deze vogels van zo dichtbij te mogen zien.
Na een lange dag in de bus krijgen we de gelegenheid onze vermoeide lichamen een uurtje rust te gunnen in een ontspannende natuurlijke warmwaterbron. Buitentemparatuur 8 en het water 38 graden, heerlijk!

Geplaatst door sjoque 12:00 Gearchiveerd in Peru Reacties (0)

(Berichten 21 - 25 uit 68) « Pagina 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10 .. »