San Pedro de Atacama

Bekijk van A tot Z op sjoque's reiskaart.

Na de tour over de Salar de Uyuni staat er bij de grens een Chileens busje klaar die ons in ruim een uur naar San Pedro de Atacama brengt. Voor de eerste keer deze reis worden onze tassen doorzocht, zelfs door een drugshond! Gelukkig mochten we door en in San Pedro worden we geconfronteerd met extreem hoge prijzen. We waren het prijsniveau van Bolivia gewend en hier zijn de prijzen zeker tot vijf keer hoger! Dat is even wennen! Het dorp zelf stelt weinig voor en dankt zijn bestaan aan de toeristen. We boeken een toer naar de Maanvallei waar we, aan het eind van de toer vanaf een zandduin, de zonsondergang bekijken.

Aansluitend hadden we nog een bezoek willen brengen aan een Franse astronoom. Je zou bij hem met een telescoop diverse sterren en planeten kunnen bekijken. Door het bewolkte weer ging dit bezoek helaas niet door. Mede door de hoge prijzen besluiten we de volgende dag al door te gaan naar Argentinië. Omdat er slechts drie keer per week een lijnbus gaat, gaan we in op het aanbod van Atacama Connexion om met een toeristenbus, voor veel geld, naar Salta gebracht te worden. Na een vlotte start stranden we echter bij de grenspost van Argentinië……

Geplaatst door sjoque 14:34 Gearchiveerd in Chili Reacties (0)

Bolivia kort

Wist U dat we in Bolivia....

Onderstaande route hebben afgelegd?

1 ¾ uur in een taxi,
4 uur op een fiets,
5 ½ uur op een boot,
5 ¾ uur in een collectivo,
14 uur in een jeep en,
27 ¼ uur in de bus hebben doorgebracht?

1760 kilometer hebben afgelegd?

1034 foto’s en 65 minuten video-opnames hebben gemaakt?

Geplaatst door sjoque 14:27 Gearchiveerd in Bolivia Reacties (0)

Salar de Uyuni

Bekijk van A tot Z op sjoque's reiskaart.

Na een waanzinnig mooie busrit, hebben we in 8 uur 220 kilometer afgelegd van Potosi naar Uyuni. Uyuni is het startpunt van alle tours naar de zoutvlaktes. Wij hebben hier een 3-daagse tour geboekt met uiteindelijke aankomst in San Pedro de Atacama, in Chili. Op de dag van vertrek staat er een jeep met chauffeur en een kokkin voor ons klaar en worden we voorgesteld aan onze drie Belgische medereizigers. We vetrekken met stralend weer richting de zoutvlaktes. Omdat het de laatste tijd erg veel geregend heeft weten we dat er op de zoutvlaktes een laag water staat. Dit is vrij gewoon in deze tijd van het jaar. De zoutvlaktes zijn 12000 km² groot, een kwart van Nederland dus… De paar aanwezige wolken spiegelen erg mooi in het rimpelloze water. Midden op deze vlakte is een hotel gebouwd. Dit hotel bestaat compleet uit zout, inclusief het meubilair. Na de lunch verlaten we de zoutvlakte en gaan op weg naar een treinenkerkhof. Hier staan al jaren een twintigtal stoomtreinen weg te roesten. Een ideale fotoplek. Hierna rijden we in een paar uur naar onze slaapplaats in het dorpje Villa Alota. De onderkomens zijn primitief te noemen maar de gezelligheid maakt een hoop goed.

De volgende dag gaan we vroeg op pad. We rijden in hoog tempo door het wonderschone landschap en we bezoeken diverse, door de natuur geschapen, kunstvoorwerpen. De wind en het zand hebben hier de rotsen in aparte vormen uitgesleten. Een andere stop is een meer waar we diverse soorten flamingo’s zien. Na de lunch bezoeken we nog diverse laguna’s, de één groen en ander rood met wit van kleur. Na wederom een paar uur in de auto komen we aan op onze overnachtingsplek, deze keer in het plaatsje Huaylitas. Het werd een kort nachtje want om 04.30 uur gaat de wekker alweer. We worden om 05.00 uur in de auto verwacht om te vertrekken naar de geisers van Sol de Manana. In de naar zwavel ruikende stoomwolken zien we de zon opkomen. Een prachtig gezicht. Voor het ontbijt was er ook nog de mogelijk om een duik te nemen in de, een half uur verderop gelegen, hotsprings. Deze hotsprings waren zo’n 38 graden terwijl er op de plassen eromheen, ijs lag. Een vreemde gewaarwording. Na het ontbijt gaan we door naar het laatste bezoek van deze tour, Laguna Verde. Dit meer is door het koper groen van kleur en weerspiegeld de achtergelegen bergen. Hierna werden we naar de grens van Chili gereden waar wij achterblijven en onze Belgische medereizigers aan hun lange terugreis naar Uyuni beginnen. We kunnen terugkijken op weer een hoogtepunt van onze reis. Zowel de Salar de Uyuni als Bolivia zijn een unieke evaring geweest!

Geplaatst door sjoque 14:11 Gearchiveerd in Bolivia Reacties (0)

Potosi

Bekijk van A tot Z op sjoque's reiskaart.

Ruim 4 uur rijden vanaf Sucre ligt Potosi. Door de ligging op 4060 meter hoogte is dit de hoogst gelegen stad ter wereld. Het is hier erg vochtig en koud. Onze enige reden om deze stad aan te doen is een bezoek aan de mijnen. De berg, Cerro Rico, waar de stad tegenaan gebouwd is, was en is zeer rijk gevuld met zilver. Vandaag de dag zijn er nog ruim 150 mijnen actief. Via een tour, door ex-mijnwerkers, zijn we deze gaan bezoeken. Allereerst wordt je voorzien van beschermende kleding en laarzen. Ook krijgen we een helm, voorzien van een mijnwerkerslamp, en een bandana (tegen het stof). Vervolgens gaan we naar de mijnwerkersmarkt. Hier kun je geschenken kopen voor de mijnwerkers zoals cocablaadjes, bier, alcohol (96%) en dynamiet. Het is de bedoeling dat deze geschenken tijdens de toer uitgedeeld worden. Nu gaat het echte werk beginnen! Een donker gat aan de zijkant van de berg is het begin van onze toer in de mijn. Je moet niet claustrofobisch aangelegd zijn. De tunnels zijn smal, donker, lang en niet verlicht. Er is geen ventilatie en de temperaturen kunnen flink oplopen. Ook zijn de plafondstutten vaak ingezakt waardoor je op handen en voeten moet klauteren om een ander niveau te bereiken. De trappen zijn erg gammel, steil en modderig. De lucht in de gangen is gevuld met stof waardoor je regelmatig ademgebrek hebt. Na 2 uur klimmen en klauteren op diverse niveau’s zijn we blij weer buiten te zijn. We kunnen ons bijna niet voorstellen dat er mensen (zelfs kinderen vanaf 10 jaar) zijn die dit werk, onder deze bizarre omstandigheden, dagelijks doen. De levensverwachting van de mijnwerkers is dan ook erg kort, variërend van slechts 28 tot 45 jaar.

Geplaatst door sjoque 9:56 Gearchiveerd in Bolivia Reacties (0)

Sucre

Bekijk van A tot Z op sjoque's reiskaart.

De grondwettelijke hoofdstad van Bolivia.Het is een betrekkelijk kleine stad met een aangenaam klimaat. De huizen zijn hier wit geschilderd en de daken zijn rood door de terracotta dakpannen. Het centrum is gevuld met grootse gebouwen in de “barok”stijl en ontelbare kerkjes. De stad zelf is aantrekkelijk maar een paar kilometer buiten de stad ligt het Jurassic Park van Bolivia. De 2 kilometer lange en 40 meter hoge wand in een cementfabriek werd ontdekt in 1994 en is 65 miljoen jaar oud. 150 soorten, waaronder 40 verschillende soorten dinosauriërs, hebben er hun sporen achtergelaten (hier was vroeger een meer). Het is in zijn soort de op één na grootste vindplaats ter wereld. Door erosie vervagen de sporen echter heel erg snel. Binnen een paar jaar zal er niets meer te zien zijn! In het kleine themapark zijn afgietsels van de sporen en fossielen te zien en wordt het ontstaan duidelijk weergegeven. Ook zijn er modellen van de dinosauriërs, die hun sporen op de wand hebben achtergelaten, op ware grootte te zien.
Een, alleen voor Nederlanders, speciale attractie is het door een Nederlander gerunde café Joyride. Hier zijn de typisch Nederlandse lekkernijen zoals bossche bollen en kroketten te verkrijgen. Voor ons een welkome afwisseling!

Geplaatst door sjoque 9:39 Gearchiveerd in Bolivia Reacties (0)

(Berichten 16 - 20 uit 68) « Pagina 1 2 3 [4] 5 6 7 8 9 10 .. »