Bariloche

Bekijk van A tot Z op sjoque's reiskaart.

Het echte vakantiegevoel! Na 34 uur reizen vanaf Rapa Nui komen we bij het door ons gereserveerde hotel in Bariloche aan en dan blijkt dat de reservering niet is doorgekomen. Het is hier hoogseizoen en alle hotels zitten vol of bijna vol. Na ruim 3 uur zoeken vinden we gelukkig toch nog een kamer voor 1 nacht. Bariloche ligt in een bergachtig merengebied en is voor de Argentijnen zowel ’s zomers als ’s winters de meest populaire vakantieplaats cq. skioord. Je waant je hier in Zwitserland. Prachtige meren, hoge bergen, Sint Bernhardhonden en veel chocolade. Zelfs de huizen zijn gebouwd naar Zwitsers voorbeeld en het zijn dus voornamelijk houten chalets. Om meer dan alleen van de stad te kunnen genieten, huren we voor 4 dagen een auto. De eerste dag rijden we via de 7-merenroute naar San Martin de los Andes. Een prachtige route door de bergen langs, je raadt het al, 7 glasheldere, blauwe, meren.

Via een andere route rijden we de volgende dag terug naar Bariloche. Na de nodige kilometers op stoffige gravelwegen ziet de auto er niet meer uit. Ook lijkt het alsof wijzelf in een zandbak aan het spelen zijn geweest. In Bariloche begint het zoeken naar een hotel weer, maar met een auto is dat toch een stuk minder vermoeiend. De derde dag rijden we via El Bolson naar het zuiden waar we de boerderij bezoeken waar Butch Cassidy en Sundance Kid zich een aantal jaren, van 1901 tot 1905, hebben schuilgehouden. De naam van dit plaatsje is Cholila. Op de weg terug naar Bariloche worden we aangehouden door de politie. Nu is dit ons al wel vaker gebeurd, maar helaas hadden we deze keer onze paspoorten niet bij ons. De auto moet aan de kant en wij moeten naar het bureau. In Argentinië is het verplicht om je paspoort altijd bij je te dragen en dus wordt er een rapport opgemaakt waardoor wij verplicht worden binnen 10 dagen ons paspoort te laten zien bij de immigratiedienst. Doen we dit niet, dan komen we het land niet uit….. Weer een hele belevenis! De laatste dag bezoeken we de Cerro Cathedral en rijden de chircuito chico, een toeristenrondje langs de mooiste bezienswaardigheden.
Morgen, 28 februari, vliegen we naar El Calafate en gaan we ook maar even langs de immigratiedienst op het vliegveld!

Geplaatst door sjoque 12:06 Gearchiveerd in Argentinië Reacties (0)

Rapa Nui (Paaseiland)

Bekijk van A tot Z op sjoque's reiskaart.

Dit eiland werd in 1722 ontdekt door de Nederlandse admiraal Roddeveen. Hij deed zijn ontdekking op Paazondag, vandaar de naam Paaseiland. Het eiland heeft een oppervlakte van 117 km en ligt 3700 kilometer ten westen van Chili, in de Stille Oceaan. Op het vliegveld worden we begroet met een bloemenkrans. Dit geeft ons al direct een echte Polynesisch gevoel. Het eiland staat bekend om zijn “Moai’s”. Dit zijn grote stenen beelden die over het landschap staren. Om iets meer uitleg te krijgen over het ontstaan en het hoe en waarom van de moai’s boeken we voor de eerste dag een eilandtour. De altaren (ahu’s) waarop de moai’s staan zijn begraafplaatsen voor belangrijke personen van de diverse stammen. De moai’s vertegenwoordigen deze overledenen en ze waken over de mensen en dorpen. De volgende dagen hebben we de beschikking over een huurmotor, waarmee we zelf de verschillende interessante plaatsen op het eiland kunnen bezoeken. We bezoeken diverse ahu’s en moai’s, de steengroeve waar de moai’s gemaakt werden, lavatunnels en ook nog twee vulkanen. Er is veel te zien en te doen op dit relaxte eiland en we kwamen duidelijk tijd te kort!

Een grappig detail nog is dat ’s nachts de voorremklauw van de motor werd gepikt. Verbazing en ontzetting alom, maar we waren wel het gesprek van de dag. Het verhuurbedrijf loste dit soepel op en we hadden al snel de beschikking over een andere motor.

Geplaatst door sjoque 12:04 Gearchiveerd in Chili Reacties (0)

Santiago de Chili

Bekijk van A tot Z op sjoque's reiskaart.

Na 7 uur in de bus gezeten te hebben, komen we aan in Santiago. Weer een grensovergang en tijdverschil. De als makkelijk bekent staande grensovergangen tussen Argentinië en Chili, kosten ons toch iedere keer weer een paar uur. Ook nu moesten alle tassen geopend worden en werd de inhoud gecontroleerd. Eenmaal in de stad gaan we op zoek naar ons gereserveerde hostel. Het hostel zelf was een prachtig pand, een enorm huis met veel kamers en een grote tuin met zwembad. Helaas viel het publiek in dit hostel wat tegen, dit hield in dat er tot 06.00 uur in de ochtend erg harde muziek werd gedraaid, en dat pal voor onze kamerdeur. Na twee nachten houden we het voor gezien en verhuizen we naar een ander hostel wat aan het Plaza de Armas ligt. Centraler kun je je niet wensen! Van hieruit verkennen we de stad zowel te voet als per metro. Na de relatief rustig steden zoals Salta en Mendoza, is het hier wel even omschakelen. Veel verkeer, haastige mensen en vrijwel geen terrasjes. Santiago komt op ons over als een echte zakenstad.

Geplaatst door sjoque 12:02 Gearchiveerd in Chili Reacties (0)

Mendoza

Bekijk van A tot Z op sjoque's reiskaart.

Na 18 uur in de bus gezeten te hebben, zijn we aangekomen in Mendoza. Een stad met brede straten, veel pleinen en stadsparken. Rond Mendoza liggen ontelbare wijngaarden en het schijnt dat de beste Argentijnse wijnen, uit deze streek komen. We ontkomen er dan ook niet aan om hier een wijntoer te doen. We bezoeken verschillende bodega’s waar we uitgebreide rondleidingen en uitleg krijgen. Ook wordt natuurlijk het proeven van de wijnen niet overgeslagen!

We raken al aardig gewend aan de gewoontes van de Argentijnen. Zo ontbijt men hier erg licht, heeft men een 3-gangen lunch en dineert men ’s avonds pas na 10 uur. Ook houdt men hier een siësta. De winkels zijn geopend van 9 tot 13 uur en ’s middags van 5 tot 9. Zondag is hier nog een echte rustdag. Alle winkels en restaurants zijn gesloten en je ziet weinig verkeer op straat.
Mede hierdoor hebben we besloten, op zondag, een raftingavontuur aan te gaan. We gaan 3 uur raften op de Mendoza rivier. Nadat de wetsuits, zwemvesten en helmen uitgereikt zijn, krijgen we een uitleg over wat ons te wachten staat. Hierna worden we met een busje naar het startpunt gebracht. Vanaf de weg ziet de rivier er erg rustig uit, maar eenmaal op het water voelt het toch iets anders! We gaan met 3 boten, ieder met 6 personen en een gids, onderweg. Na een ½ uur slaat de eerste boot om. De andere boot verliest 2 passagiers en ook uit onze boot slaat één van de passagiers overboord. Het water is toch niet zo erg rustig! Als iedereen weer aan boord is gaat de trip verder. Uiteindelijk, ruim 3 uur later, komen we, door-en-door koud, aan bij het kamp. Hier kunnen we ons opwarmen in de zon of onder de warme douche!

Geplaatst door sjoque 6:41 Gearchiveerd in Argentinië Reacties (0)

Salta

Bekijk van A tot Z op sjoque's reiskaart.

Aan de grens van Argentinië weigeren ze ons een stempel te geven omdat ons vervoer naar Salta nog niet gearriveerd is. Na 1 ½ uur wachten vragen we de Chileense chauffeur om contact op te nemen met zijn kantoor. De man geeft aan dat dit vrij gewoon is en hij onderneemt pas actie na 3 uur. In de brandende zon kletsen we wat met onze medelotgenoten, 3 Argentijnen, 2 Nederlanders en 1 Engelse. Nadat de chauffeur eindelijk contact heeft opgenomen met zijn kantoor, blijkt dat de bus nog vanuit Salta moet vertrekken. Een rit van ruim 400 kilometer. Het lange wachten gaat dan pas echt beginnen! De grenspost ligt in een woestijngebied waar helemaal niets te beleven is. Qua eten is er 1 kraampje met chocolade en empenadas. We vermaken ons met een kaartspel tot er uiteindelijk, ruim 9 ½ uur later, een busje verschijnt. De stempels zijn zo gezet en we gaan onderweg naar Salta. Hier komen we uiteindelijk, na nog eens 2 lekke banden, om 03.30 uur aan. Op aandringen van ons had de maatschappij wel alvast wat eten geregeld en een hotel gereserveerd. Een paar uur later hebben we met z’n allen afgesproken om nog even verhaal te gaan halen bij Atacama Connexion. Over de Argentijnen niets dan lof, maar over de Chilenen zullen we het maar even niet hebben!

Een vreemd begin van Argentinië, maar wat is Salta een heerlijke stad! Voor ons voelt het alsof we na 4 maanden eindelijk in een westers land terecht gekomen zijn. Veel terrasjes, heerlijk weer, relaxte mensen, lekker eten, winkels met van alles te koop en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Na een ontspannen dag op de diverse terrasjes besluiten we om voor 3 dagen een auto te huren om de omgeving te verkennen. We krijgen een, vrijwel nieuwe, Volkswagen Gol (Argentijnse variant van de Polo) en het is toch even vreemd om weer zelf achter het stuur te zitten. De regels zijn ons niet echt duidelijk, maar het verkeer is erg rustig. De eerste dag rijden we vanuit Salta, via de zuidelijke loop, naar Cachi. Onderweg vergapen we ons aan de canyons en de uitzichten. Ook zijn er hier veel wijngaarden te zien. De wegen zijn grotendeels onverhard en het gebied is erg dunbevolkt. We genieten van onze vrijheid om te kunnen stoppen wanneer we willen.

De tweede dag passeren we Salta en gaan richting het noorden. We rijden deze dag naar Humahuaca. Dit is de carnavalsplaats van Argentinië, hierdoor was het nogal lastig om een goed en betaalbaar hostel te vinden. Het carnaval is hier nog in volle gang en wordt voornamelijk gevierd met het gooien van waterballonnetjes en het spuiten van schuim. Ook dansen er verklede mensen door de straat en spelen er overal bandjes. De derde dag rijden we via een mooie route en de zoutvlaktes, oogverblindend wit en zonder water erop, terug naar Salta. Hier leveren we de auto weer in. We kunnen terugkijken op een heerlijk maar te kort verblijf, in Salta!

Geplaatst door sjoque 6:35 Gearchiveerd in Argentinië Reacties (0)

(Berichten 11 - 15 uit 68) « Pagina 1 2 [3] 4 5 6 7 8 9 10 .. »