Torres del Paine

all seasons in one day
Bekijk van A tot Z op sjoque's reiskaart.

Dag 1: Om 07.00 uur worden we opgehaald voor het vertrek naar het park. Het park ligt ruim 135 kilometer buiten de stad. We kiezen ervoor om bij de tweede stop uit te stappen. Deze heet Pudeto. Vanaf hier gaat er een catamaran over het Lago Pehoe naar de refugio Paine Grande. Hier zullen we onze eerste nacht doorbrengen. We arriveren rond 13.00 uur en besluiten richting het uitzichtspunt van de Grey gletsjer te lopen. Na een paar minuten gelopen te hebben begrijpen we al waarom het W-circuit gezien wordt als één van de meest uitdagende trekkings van Zuid-Amerika. De snoeiharde wind fluit ons om de oren en regelmatig worden we van het pad afgeblazen. In Nederland zou hier zeker een weeralarm voor afgegeven worden, maar voor hier is het de normaalste zaak van de wereld. Het pad is smal en er liggen overal rotsblokken. De steile hellingen maken het er niet makkelijker op. Wel hebben een prachtig uitzicht op de gletsjer en als bonus komt er een condor overvliegen op nog geen 2 meter afstand! Na ruim 4 uur gelopen te hebben zijn we weer terug in de refugio waar we lekker kunnen opwarmen. Een pittig begin voor de eerste dag dus het beloofd nog wat te worden!

Dag 2: Vandaag gaan we via Vallee Frances naar de refugio Los Cuernos. Als we opstaan blijkt het te regenen. Ook dit hoort bij Patagonië! Na het ontbijt pakken we alle bagage in plastic zakken om te voorkomen dat alles in de rugzakken, nat wordt. De eerste 4 uur stonden te boek als eenvoudig, maar er leek geen einde te komen aan de klim. De regen en wind belemmerde ook het uitzicht. Het was zwaarbewolkt en er veel dus weinig te zien. Zo ook in de Vallee Frances waar we naar de gletsjers gelopen zijn maar waar we alleen het onderste gedeelte te zien kregen door de laaghangende bewolking. Vanaf campamento Italiano, het begin van Vallee Frances was het nog zo’n 2 uur door naar onze refugio Los Cuernos, aan de voet van het Cuernos del Paine massief.

Dag 3: Vanmorgen zijn we opgestaan met een strakblauwe hemel. De wind is nog niet gaan liggen maar gelukkig hebben we deze het eerste stuk, in de rug. Vandaag is de lange klim naar onze laatste refugio, Chileno, aan de beurt. De wind op onze rugzakken gooit ons regelmatig uit koers en soms worden we zelfs achteruit geblazen. Deze dag moeten we talrijke waterstroompjes oversteken. Enkele hebben bruggetjes maar de meeste steken we over via de rotsblokken in het snelstromende water. Na 7 uur lopen komen we, behoorlijk versleten, aan in onze refugio. Hier ontmoeten we wederom het Engelse stel die we afgelopen dagen regelmatig tegengekomen zijn en we hebben nog een gezellige avond.

Dag 4: Vandaag het bezoek aan de Torres (3 torens) waar het allemaal om te doen is! We vertrekken in het pikkedonker om 05.00 om de zonsopkomst op de Torres te kunnen zien. De verhalen die we hierover gehoord hebben zijn fantastisch. De zon schijnt de torens diep rood, oranje, geel en vervolgens goud te kleuren. Het weer ziet er ook prima uit, onbewolkt en miljoenen sterren. Het belooft dus wat! De zonsopkomst is rond 07.30 uur dus we hebben 2 ½ uur de tijd om het uitzichtspunt te bereiken. Het eerste spelen we padvinder langs de rivier en door het bos. Als we bij campanento Torres aankomen, blijkt de klim pas echt te beginnen. We zoeken ons, in een uur, een weg naar boven over enorme rotsblokken. Om 07.00 uur zijn we boven en zoeken een plekje om te kunnen genieten van wat komen gaat. Langzaam wordt het licht en begint de zon de torens te beschijnen. Helaas voor ons wordt het niet het vuurwerk waar we op gehoopt hadden. Het ochtendlicht was erg mooi maar de spectaculaire verkleuringen hebben we helaas niet mogen meemaken. Even na 08.00 uur beginnen we aan onze afdaling. Nu pas beseffen we waar we overheen geklommen zijn, achteraf misschien enigszins onverantwoord maar in het donker zie je het gelukkig niet! Om 10.00 uur zijn we terug in de refugio voor ons ontbijt. Hierna is het de rugzakken pakken en het begint het laatste stuk, de grote afdaling, naar hosteria Los Torres. Onze bovenbenen, knieën en voeten kunnen allang de lol er niet meer van inzien en het is maar goed dat het einde in zicht is. Vanaf hosteria Los Torres worden we met bussen teruggebracht naar Puerto Natales.

Achteraf kunnen we zeggen dat we prachtige dingen hebben gezien zoals gletsjers, meren, rivieren, bossen, stranden en bergen, een diversiteit aan weer hebben meegemaakt zoals regen, storm en zon en een, voor ons doen, hele prestatie hebben neergezet!