El Calafate

Bekijk van A tot Z op sjoque's reiskaart.

Na een vluchtje van 1 ½ uur komen we aan in El Calafate. Nog diezelfde dag kopen we bustickets naar de Perito Moreno gletsjer, voor morgen. Het dorp is voornamelijk gericht op toeristen. In de omgeving zijn diverse gletsjers te bewonderen en er worden allerlei soorten tours en trekkings aangeboden. De volgende dag vertrekt onze bus om 08.30 uur voor de rit van 80 kilometer naar de gletsjer. De Perito Moreno is een ervaring op zich. Deze zee van ijs is 30 kilometer lang, 5 kilometer breed en 60 meter hoog. Vanaf het uitzichtspunt sta je op dezelfde hoogte als het ijs en hoor je het ijs constant kraken en kreunen. Ook hebben we er verschillende stukken, met een donderend geweld, van zien afvallen.

Na een paar uur genoten te hebben, hebben we besloten dat het zien van één gletsjer naar meer smaakt. Zo hebben we dus voor de volgende dag een catamarantrip naar 5 andere gletsjers geboekt. We vetrekken vroeg en onderweg zien we een prachtig roodgekleurde zonsopkomst. Om 09.00 uur gaan we aan boord van de spiksplinternieuwe catamaran, de Nueva León. We varen tussen gigantische ijsbergen en we bezoeken achtereenvolgens de Spegazzini-, de Upsala-, de Onelli-, de Balado-, en de Agassizgletsjer. Vooral de Upsala is enorm met een oppervlakte van 595 km². Moe van al dit ijsgeweld gaan we om 17.00 uur terug richting El Calafate. Morgen is het alweer tijd voor een nieuwe bestemming.